Ești aici: Acasă » Evenimente » Am început modulele educaţionale în şcoli!

Am început modulele educaţionale în şcoli!

Săptămâna I, 8 august 2012

Vorbim despre civism, etică şi democraţie cu copiii din Ferentari. Da, se poate!

 Erupţie AntiCorupţie a început colaborarea cu Policy Center for Roma and  Minorities, pentru a realiza module educaţionale de cultură politică şi educaţie civică pentru copii. Primele module se desfăşoară la Şcoala nr. 136 în fiecare zi de luni, timp de 10 săptămâni.

Am gândit aceste module pentru ca atitudinea faţă de noţiuni precum integritatea, respectul faţă de lege, civismul şi implicarea să fie formată de la o vârstă cât mai fragedă.

După câteva vizite de acomodare şi ca să ne cunoaştem unii pe alţii, pe 6 august am ţinut primul nostru curs, la care au participat 10 copii. Am ajuns acolo pregătiţi ca la această primă întâlnire să îi învăţăm şi să-i încurajăm să facă lucruri împreună, să comunice între ei, să-şi asculte părerile şi să ia decizii de comun acord.

Am început prin a ne juca (evident, pentru că ne-am înarmat cu cartoane, culori şi alte obiecte cu care noi, cei mai mari, nu ne-am mai jucat de mult…). Ideea, pentru a înţelege cum funcţionează Democraţia, a fost sa creăm o adevărată ţară – o ţară a lor, pe care să o guverneze şi să o călăuzească singuri. Ca să spargem gheaţa am început să vorbim despre ce înseamnă o ţară în general: un nume, un drapel, un imn – „şi fiecare imn se cântă pe limba lui!”, spune unul dintre copii – şi o monedă.

După aceea am trecut la fapte şi fiecare copil a decupat o literă aleasă din alfabet, apoi literele au fost aşezate pe un flip-chart şi i-am încurajat să formeze un nume, spunându-le că ţara lor aparţine tuturor, aşa că trebuie să conţină toate literele alese de ei. În final, nefiind niciunul din noi foarte buni la Scrabble, am ales cu toţii un nume pe jumătate hazliu, pe jumătate încurajator, „Bat Melcc”, care a devenit pe de-a întregul perfect pentru mica noastră ţară din Prelungirea Ferentari.

 

Am stabilit şi câteva reguli, pe care vrem să le respectăm până la final, acceptând principiul — străin de politica noastră adevărată de 22 de ani — că regulile nu se schimbă pe parcursul jocului. Suntem însă de acord că într-un proces de învăţare şi de creaţie ca al nostru e posibil să intervină schimbări, de aceea dorim să ghidăm copiii în a învăţa procesul prin care se fac schimbările – să fie toţi de acord că vor să schimbe ceva, pentru ca rezultatul să fie mai bun, şi să şi-l însuşească. Iată şi un filmuleţ 

Etapa a doua, cea de conturare a ţării, s-a dovedit mult mai dificilă. Înarmaţi cu forme decupate din carton, foarte personale şi dragi fiecărui copil, şi dezarmaţi poate de ideea de lucru în echipă în timpul competiţiei pentru cele mai alese bucăţi de planşă, orgoliile au răbufnit. „Nu lipi aia a ta de aia a mea”; „Da’ eu am zis că vreau centrul primul” şi multe altele au suspendat, pentru o vreme, calmul creativ şi civic. Oricât de urât ar suna, acesta este destinul cetăţeanului activ şi implicat, aşa că nu am intervenit decât pentru debriefing.

Ce ar fi putut funcţiona mai bine? Ce ai fi putut face tu ca acest conflict să nu apară? Ce ar trebui să facem de acum înainte? Am încercat să ajungem la consens astfel încât toţi participanţii să se simtă confortabil cu decizia grupului, urmând ca mai târziu să experimentăm şi supunerea la vot în procesul de luare a deciziilor, ca într-o adevărată democraţie.

 

Credem că am reuşit ceea ce ne-am propus pentru început, pentru că la final concluzia lor a fost „Toţi pentru unul, unul pentru toţi!”.

Lunea viitoare vom fi din nou acolo! :)


Echipa SynergEtica

Comentarii

comentarii

Copyright 2012 Fundația SynergEtica.

Scroll to top