Ești aici: Acasă » Ce înseamnă

Ce înseamnă


Fragment extras din publicatia “Povesti de organizare comunitara” realizata de Centrul de Resurse pentru participare publica – CeRe, disponibila in integralitate la aceasta adresa: www.cere.ro

Ce este ORGANIZAREA COMUNITARĂ ?

Organizarea comunitară este un proces democratic, de lungă durată, prin care oamenii sunt încurajaţi să se reunească în jurul unor interese şi probleme comune, să identifice potenţiale soluţii la problemele din comunitate şi să acţioneze pentru ca factorii de decizie să le transpună în realitate. Prin acest proces, cetăţenii, organizaţi în grupuri informale de iniţiativă, reuşesc să influenţeze decizii publice şi să producă schimbări în bine în comunităţile lor.

Procesul presupune existenţa unui organizator comunitar, de cele mai multe ori remunerat şi neaparţinând comunităţii în care lucrează. Succesul organizării comunitare depinde în mare măsură de capacitatea acestuia de a mobiliza un număr mare de oameni în jurul unor probleme comune şi de a-i ghida pe parcursul obţinerii unor rezultate favorabile, care să încurajeze şi alţi membri ai comunităţii să se implice în acţiuni similare.

Organizarea comunitară se poate face la orice nivel al comunităţii – de la scară de bloc la oraş sau ţară – sau în jurul unor subiecte specifice (sistemul de pensii, nivelul salariilor într-un anumit domeniu, locurile de parcare dintr-un oraş etc). Resursele implicate – timp, organizatori comunitari etc. – sunt însă pe măsură. Reţelele de organizaţii cetăţeneşti la scară mai mare se dezvoltă în zeci de ani, având la dispoziţie resurse considerabile (conform exemplelor din Statele Unite).

ORGANIZAREA COMUNITARĂ ÎN 4 PAŞI

Organizarea comunitară este un proces în 4 paşi constând în:

  1. Ascultarea sistematică a locuitorilor unei comunităţi cu scopul de a selecta şi prioritiza problemele şi viziunile lor asupra cartierului în care locuiesc;
  2. Identificarea soluţiilor şi a persoanelor şi instituţiilor responsabile de punerea lor în practică;
  3. Demararea unor acţiuni pentru soluţionarea problemelor identificate prin negocierea şi colaborarea cu factorii de decizie, iar la nevoie, prin presiunea constantă şi confruntarea directă a acestora;
  4. Formarea unor grupuri democratice, sustenabile, cu un număr mare de membri, capabile să adreseze pe termen lung numeroase probleme şi nevoi în comunitate.

Organizarea comunitară nu înseamnă să faci pentru oameni ce pot face ei înşişi pentru ei. Organizarea comunitară înseamnă astfel o investiţie pe termen lung în dezvoltarea de competenţe şi abilităţi care ajută membrii unei comunităţi să se reprezinte singuri, să aibă o voce mai puternică în relaţia cu autorităţile publice, să devină autonomi.

Organizatorul comunitar… ce rol?


Principala misiune a organizatorului comunitar este cea de a mobiliza şi coagula oameni care au aceleaşi interese şi probleme, de a-i ajuta să lucreze împreună, în mod eficient şi pe termen lung, pentru soluţionarea problemelor cu care se confruntă. Principalul obiectiv pe care îl urmăreşte organizatorul comunitar este formarea unor grupuri de cetăţeni capabile să preia multiple probleme ale comunităţii, să propună soluţii şi să convingă autorităţile responsabile să le pună în aplicare.
Organizatorul comunitar îşi asumă în mod constant un dublu rol: pe de o parte, în construirea şi consolidarea unui grup cetăţenesc cu valori democratice, pe de altă parte, în asistarea grupului în campaniile de advocacy pe care le derulează pentru soluţionarea problemelor abordate de acesta.

Organizatorul comunitar – ce rol în formarea şi consolidarea grupului?

  • Identifică şi mobilizează persoane cu potenţial de lider care doresc să se implice în acţiuni civice pentru soluţionarea problemelor din comunitate;
  • Are multiple întâlniri individuale cu acestea pentru a le explica metoda de lucru şi a înţelege motivaţiile fiecăruia;
  • Aduce aceste persoane cu potenţial la aceeaşi masă de discuţii şi îi încurajează să lucreze împreună, ca grup;
  • Este atent în mod constant la relaţiile care se formează în cadrul grupului, între membrii acestuia, dar şi la relaţiile dintre organizator şi grup;
  • Încurajează membrii grupului să facă un pas înainte, să preia iniţiativa, să îşi asume responsabilităţi, să caute împreună soluţii la probleme;
  • Este atent la abilităţile şi competenţele fiecăruia şi încearcă să le scoată în evidenţă şi să le dezvolte. Încurajează contribuţia tututor membrilor grupului;
  • Descoperă potenţialul de leadership în ceilalţi şi îi încurajează să şi-l asume;
  • Evită să se erijeze în conducătorul grupului sau persoana „atotştiutoare” din grup;
  • Are grijă ca grupul să crească atât ca număr dar şi ca mod de lucru. Încurajează grupul să îşi dezvolte un sistem eficient de a lucra împreună, să creeze reguli interne de luare a deciziilor, de atribuire a rolurilor etc.;
  • Insuflă grupului valori şi principii democratice de a lucra împreună şi în comunitate. Rolul organizatorului nu este acela de a lua decizii, ci acela de a se asigura că deciziile sunt luate în mod democratic de grupul cu care lucrează;
  • Mediază conflictele şi divergenţele care apar între membrii grupului.

 

Rolul meu este să aduc împreună oameni care au acelaşi interes şi să îi ajut să funcţioneze ca o echipă pentru a-şi atinge obiectivele.” Iustina Neagu, organizator comunitar, CeRe

Copyright 2012 Fundația SynergEtica.

Scroll to top