Ești aici: Acasă » Actualitate » Fiasco la Societatea Feroviara de Turism

Fiasco la Societatea Feroviara de Turism

Un subiect pe o temă socială copleşitoare – Fiasco la Societatea Feroviara de Turism, a fost adus în atenţia publicului, de către emisiunea « România, te iubesc! », marca ştirile ProTV. Prin anchetele jurnaliştilor a fost investigată politica de management a Societăţii Feroviare de Turism, ce a îngropat zeci de ani de istorie feroviară.  Trenuri de epocă, hoteluri, terenuri extrem de valoroase, restaurante şi spaţii comerciale, aflate în posesia SFT, au căzut la milă intemperiilor şi indiferenţei autorităţilor. Astfel, patrimoniul societăţii feroviare a devenit pionul principal al afacerilor şi tranzacţiilor ilegale.

În custodia Societății Feroviare de Tursim au fost trenuri de epocă, însă fără condițiile fundamentale de conservare. Remiza Mogoșoaia adăpostește trenul regal al lui Gheorghe Gheorghiu Dej.  La “tezaurul” SFT se adaugă și trenul  de epocă, Dracula, de la Brașov, în a cărei compunere se află locomotiva Pacific 2.31, unicat în România, precum și trenul Nostalgia, un titlu parcă predestinat. Trenurile sunt lăsate să ruginească, fiind doar păzite. Alte cinci vagoane de epocă din Gara Obor, din Capitală au fost tăiate și date le fier vechi.

SFT-ul bifează încă un record negativ – România deţinea un spital mobil cu toate dotările necesare : săli de operaţie, cisternă cu apa, farmacie sau săli de masă, precum şi unicul tren sanitar din Europa, capabil să se deplaseze în caz de calamităţi naturale. Fosta conducere a permis anul trecut, vânzarea sa la bucată, la kilogram. Deşi evaluarea sa era estimată la 1,2 milioane de euro, a fost livrat la firmele de fier vechi, la o sumă absolut mediocră, de mai puţin de 200 de mii de euro.

Autorităţile de la Bucureşti, fie nu conştientizează, fie rămân indiferente la faptul că străinii cunosc valoarea garniturilor de tren şi ar face orice să pună mână pe ele.

Este foarte obscură această politică de management, maniera în care statul îşi administrează bunurile : active pierdute, înstrăinate, lăsate în paragină, închiriate pe sume de nimic sau pur şi simplu vândute sub preţul pieţei. Şefii STF dau dovadă de o conduită pro faliment, operând pe baza unei reţete de devalizare a  turismului românesc.

Pe lângă panorama feroviară, alte exemple par să depăşească  imaginaţia : la Sighişoara, un fost cămin al ceferiştilor ce a înghiţit zeci de mii de dolari, la începutul anilor 2000, este actualmente lăcaşul câinilor vagabonzi şi boschetarilor. În Eforie Nord, hotelul Decebal a fost închiriat doar în perioadă sezonului estival, în loc să fie exploatat. Cu uşurinţă, autorităţile incompetente se autopriveaza de un potenţial capital economic, pentru a lasă hotelul Decebal la mână exploatării străinilor.

În aceeaşi paradigma de fiasco, SFT  deţine Complexul Astoria Snagov. La rândul sau, o paragină de lux, autorităţile nu se sinchisesc să ia vreo atitudine, în ciudă distanţei, la mai puţin de 30 de kilometri de capitală. Proprietate de 22 de hectare cu sală de conferinţe, piscine, săli de sport, restaurante şi locuri de cazare, este într-o stare continuă de degradare.

Aceste fenomene denotă un diletantism feroce,  lipsa deontologiei, nepăsarea, incompetenţa sau reaua voinţa din partea oficialilor statului în ceea ce priveşte activele SFT.  Statul pierde sume colosale de bani sau active foarte importante la CFR. Cel puţin, fostul director general al CFR, Mihai Necolaiciuc a fost acuzat de abuz de putere şi de deturnări de fonduri de aproape 70 de milioane de euro, în cadrul companiei de stat. Astfel de fapte nu conclud decât la risipa galopantă a banului public şi disponibilizarea miilor de angajaţi CFR. La rândul sau, fostul ministru al Transporturilor consideră că „ A fost aşa o societate constituită ca o vacă de muls ca un buzunar lateral care să nu fie chiar… ”, titrează Gândul.

Comentarii

comentarii

Copyright 2012 Fundația SynergEtica.

Scroll to top