Ești aici: Acasă » Evenimente » Module educaționale » Săptămâna IV: Empatia prin ochii copiilor

Săptămâna IV: Empatia prin ochii copiilor

A patra întâlnire cu copiii de la Centrul de Educaţie Alternativă a stat sub semnul empatiei. Fie că noi am propus subiecte de discuţie sau că ei au venit în întâmpinarea noastră cu situaţii care ne-au condus spre un dialog interesant şi creator, în această săptămână am încercat să vedem lumea din mai multe perspective.

 

Am purtat o dezbatere despre consecinţele nerespectării regulilor pornind de la cazul real al unui băiat din cartierul lor, care s-a înecat în mare luna aceasta – unde începe şi unde se termină responsabilitatea copilului pe de o parte şi cea a salvamarului, pe de altă parte. Băiatul fusese avertizat şi oprit de două ori de la a se aventura dincolo de geamandură. Fiindcă a ignorat sfatul salvamarului, unii copii au considerat că responsabilitatea i-a revenit băiatului. O altă dilemă etică a fost dacă salvamarul ar fi trebuit totuşi să-l salveze, chiar dacă băiatul trecuse dincolo de geamandură. Concluzia lor a fost că amândoi sunt responsabili de ceea ce s-a petrecut. 

Le-am propus apoi să discutăm o situaţie imaginară: fiecare primeşte de ziua lui un cadou frumos şi scump de la cel mai bun prieten, însă după două zile află că obiectul respectiv este furat.

Ce faci în situaţia asta? Răspunsurile catorva dintre ei au fost date fără ezitare: “Eu returnez cadoul!”, “Eu mă duc la poliţie şi dau totul înapoi!”. Edy a fost cel mai vehement şi nu a arătat nici o milă: “Ce să-i faci, dacă e furăcios, locul lui e la mititica”. La polul opus, o fetiţă a declarat:” Cadoul e cadou şi îl păstrez”. Maria a fost singura care ne-a spus: “L-aş întreba de ce a făcut asta, i-aş spune că pentru mine nu contează banii în primul rând şi că o să-i fie mai bine dacă duce obiectul înapoi”.

Chiar dacă au încercat să se pună în locul prietenului care are intenţii bune şi vrea să ofere un cadou frumos, majoritatea copiilor nu au acceptat situaţia şi au ştiut să discearnă între bine şi rău. Am remarcat şi faptul că ei au viziuni diferite, pe care au curaj să le exprime. I-am întrebat atunci despre respectarea regulilor şi dacă ei cred că regulile sunt valabile pentru toţi. Răspunsul lor a fost că regulile nu sunt pentru toţi, că unii respectă regulile, iar alţii “colecţionează”…

 

Ultima parte a întâlnirii a fost dedicată unui joc creator de cuvinte cu sens pozitiv: de la un cuvânt care începea cu “a”, am continuat cu următorul, care trebuia să înceapă cu ultima literă a cuvântului precedent, şi tot aşa.

Iată cuvintele care au alcătuit lista noastră: afecţiune, empatie, egalitate, echilibru, umil, liber, relaxare, echivalent, trăire, elegant, talent, tolerant. Am discutat despre sensul fiecărui cuvânt şi în acelaşi timp ne-am propus ca la următoarele întâlniri să aprofundăm tema egalităţii, a toleranţei şi a diferenţelor de gen, prin filmuleţe video pe care să le urmărim împreună şi apoi să le discutăm.

 

Iar pentru a le trezi interesul pentru săptămâna următoare, am început o discuţie despre modul în care funcţionează România: ce este statul, cine ne guvernează, cine poate candida pentru postul de preşedinte/ primar/ parlamentar. Copiii au părut avizi de cunoaştere, aşa că data viitoare se anunţă o şedinţă foarte interesantă:)

 

Echipa SynergEtica

Comentarii

comentarii

Copyright 2012 Fundația SynergEtica.

Scroll to top